زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

آیات جهاد





آیات جهاد، آیات مربوط به موضوع جهاد و جنگ در راه خدا را می‌گویند.


۱ - تعریف



آیات جهاد، آن دسته آیاتی است که به موضوع جهاد و جنگ در راه خدا می‌پردازد. جهاد در فرهنگ قرآن از اهمیت زیادی برخوردار است واز همین رو، در آیات کریمه به گونه‌های مختلف از آن یاد شده است.

۲ - برخی آیات جهاد



برخی آیات جهاد عبارتند از:
۱. (و ما لکم لا تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان الذین یقولون ربنا اخرجنا من هذه القریة الظالم اهلها و اجعل لنا من لدنک ولیا و اجعل لنا من لدنک نصیرا)؛ «چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند پیکار نمی‌کنید، همان افراد (ستمدیده‌ای) که می‌گویند خدایا ما را از این شهر ( مکه ) که اهلش ستمگرند بیرون ببر و برای ما از طرف خود سرپرست قرار بده، و از برای ما از طرف خود یار و یاوری تعیین فرما».
۲. (و قاتلوهم حتی لا تکون فتنة و یکون الدین کله لله فان انتهوا فان الله بما یعملون بصیر)؛ «و با آنها پیکار کنید تا فتنه ( شرک و سلب آزادی ) برچیده شود و دین (و پرستش) همه مخصوص خدا باشد و اگر آنها (از راه شرک و فساد بازگردند و از اعمال نادرست) خودداری کنند (خداوند آنها را می‌پذیرد) خدا به آنچه انجام می‌دهد بیناست».
۳. (ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان مرصوص)؛ « خداوند کسانی را دوست می‌دارد که در راه او پیکار می‌کنند همچون بنایی آهنین (استوارند)».
۴. (ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعدا علیه حقا فی التوراة و الانجیل و القرآن و من اوفی بعهده من الله فاستبشروا ببیعکم الذی بایعتم به و ذلک هو الفوز العظیم)؛ « خداوند از مؤمنان جانها و مالهایشان را می‌خرد تا به آنها بهشت دهد، آنها در راه خدا پیکار می‌کنند، می‌کشند و کشته می‌شوند، این وعده‌ای است بر خدا، که در تورات و انجیل و قرآن قطعی شده و چه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است، پس بدین معامله که انجام داده‌اید خرسند باشید، و این است کامیابی بزرگ».
[۵] جمعی از محققان، مجله پژوهش‌های قرآنی، ج۴، ص۱۹.


۳ - پانویس


 
۱. نساء/سوره۴، آیه۷۵.    
۲. صف/سوره۶۱، آیه۴.    
۳. توبه/سوره۹، آیه۱۱۱.    
۴. زرقانی، محمد عبد العظیم، مناهل العرفان فی علوم القرآن، ج۱، ص۱۰۲.    
۵. جمعی از محققان، مجله پژوهش‌های قرآنی، ج۴، ص۱۹.


۴ - منبع



فرهنگ‌نامه علوم قرآنی، برگرفته از مقاله «آیات جهاد».    



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.